Mało kto wie, że 21 lutego obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, określany także mianem Międzynarodowego Dnia Dziedzictwa Językowego. Ten dzień przypomina nam o roli i miejscu języka polskiego w życiu każdego Polaka. Każdy z nas zatem odpowiada za naukę języka polskiego i powinien zadbać o jego poprawne używanie. Powinniśmy uczyć się nowych słów, ich znaczeń, […]

Mało kto wie, że 21 lutego obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, określany także mianem Międzynarodowego Dnia Dziedzictwa Językowego. Ten dzień przypomina nam o roli i miejscu języka polskiego w życiu każdego Polaka. Każdy z nas zatem odpowiada za naukę języka polskiego i powinien zadbać o jego poprawne używanie. Powinniśmy uczyć się nowych słów, ich znaczeń, a także poprawnie je pisać i wymawiać. Poprzez język budujemy swoją tożsamość, szukając odpowiedzi na pytanie, kim jesteśmy.

Na datę obchodów Dnia Języka Ojczystego wybrany został dzień, upamiętniający wydarzenia 1952 roku, kiedy to w miejscowości Dhaka (obecnej stolicy Bangladeszu) doszło do demonstracji, a następnie zamordowania pięciu studentów, domagających się uznania ich języka ojczystego – bengalskiego (bangla) – za jeden z dwóch urzędowych języków ówczesnego państwa Pakistan. Na świecie, jak podają dane statystyczne, istnieje około 6 tysięcy żywych języków. Szacuje się, że w historii ludzkości istniało ich dwa razy tyle, z czasem jednak niektóre z nich zaczęły zanikać i stały się martwe. Mieszkańcy Ziemi nie tylko gubią swoją tożsamość narodową, ale w wyniku migracji doprowadzają także do zacierania się, bądź też całkowitego zaniku ojczystych dialektów. Niemal połowa języków świata jest zagrożona utratą w ciągu następnych dwóch, trzech pokoleń. Od 1950 r. umarło 250 języków. I to budzi niepokój UNESCO. Dlatego więc Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma w swoim założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.

Z okazji tego święta przygotowaliśmy dla Was kilka zadań. Klasy 1-3 przygotowały mandale ortograficzne. Klasy 4-8 wzięły udział w konkursie na Mistrza Językowego. Uczniowie przygotowali nagrania z utworami patrona szkoły „Czytanie Mickiewicza”, gdzie musieli się wykazać dykcją oraz piękną interpretacją

WYNIKI  KONKURSU NA ORTOGRAFICZNĄ MANDALĘ

  1. Dominik Szczęsny kl. 1c
  2. Mateusz Drzewiecki kl 3c
  3. Kuba Giza kl. 3 b

 

WYNIKI  KONKURSU NA MISTRZA JĘZYKOWEGO

KLAS Y   4-5

  1. Dawid Sikora
  2. Barbara Orkiszewska
  3. Brajan Marek
  4. Nadia Szmidt

KLASY  6-8

  1. Julia Piątek
  2. Krzysztof Czarnota
  3. Maja Polkowska

W przypadku wyników ex aequo komisja konkursowa uwzględniła czas wykonywania testu.

Gratulacje dla osób biorących udział w konkursie „Czytanie Mickiewicza”: Brajan Marek, Wiktoria Szmigiel

Wszystkim uczestnikom gratulujemy!

Autorzy: Anna Orkiszewska, Agnieszka Nita – Kościelniak