W Dziesiątce logopedą jest pani Marta Piątek.
We wrześniu wszystkie Pierwszaki i Zerówkowicze przechodzą u niej diagnozę rozwoju mowy. Pani Marta decyduje czy powinny uczęszczać na zajęcia z logopedii. Pod jej opieką znajdują się też uczniowie klas II i III, a czasem nawet starsi.
Gabinet logopedy znajduje się na parterze, na lewo od głównego wejścia. Pani Marta przyjmuje w następujących godzinach:
Poniedziałek: 9:00 – 11:00
Wtorek: 10:30 – 13:30
Środa: 10:30 – 13:00
Czwartek: 10:30 – 13:00
Piątek: 8:00 – 11:00
Marta Piątek – certyfikowany logopeda, neurologopeda. Ukończyła czteroletnie studia z logopedii na UMCS w Lublinie oraz podyplomowe studia z neurologopedii. Od 9 lat pracuje z dziećmi wymagającymi terapii mowy.
Zadania Logopedy |
Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad i czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy):
· stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg · czuwanie nad rozwojem mowy i jej doskonalenie; · współpraca z nauczycielami · pedagogizacja rodziców – prelekcje, gazetki, ankiety, wykaz literatury dotyczącej rozwoju mowy dziecka |
Diagnoza
· prowadzenie przesiewowych badań wymowy dzieci ; · (badanie mowy przeprowadzamy na początku roku szkolnego, aby jak najwcześniej rozpocząć terapię) · diagnozowanie logopedyczne; |
Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom, które mają trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem):
· objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci; · systematyczne prowadzenie terapii w szkole (w małych zespołach bądź indywidualnie); · rozwijanie komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i umiejętności wypowiadania się; · wyrównywanie opóźnień mowy; · korygowanie wad wymowy; · stymulowanie rozwoju poznawczo – językowego; · usprawnianie procesów wzrokowo – ruchowo- słuchowych; · wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzoną koordynacją; · udzielanie porad i wskazówek; · prowadzenie zeszytów zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalenia w domu; · instruowanie wychowawców o sposobach automatyzacji skorygowanych bądź wprowadzonych głosek z dziećmi objętymi terapią; · w przypadku trudności, nawiązywanie kontaktu z psychologiem, audiologiem z poradni pedagogiczno – psychologicznej i poradni wad słuchu. |
Terapia logopedyczna to oddziaływanie mające na celu:
· usuwanie zaburzeń mowy; · nauczanie mowy, która się nie wykształciła; · wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy; · likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy. |
Zasady kwalifikowania dziecka na zajęcia logopedyczne: |
Kwalifikowanie uczniów w oparciu o wyniki wstępnych badań przesiewowych mowy. |
Uczniowie objęci opieką logopedyczną są diagnozowani poprzez:
· badania indywidualne, · wywiady z rodzicami, · konsultacje specjalistyczne (lekarskie, psychologiczne, pedagogiczne). Uczniowie, u których zdiagnozowano zaburzenia mowy zostają zapisani na zajęcia logopedyczne. Terapia logopedyczna jest nieobowiązkowa – rodzice muszą wyrazić na nią zgodę, podpisując pisemne oświadczenie (rodzaj kontraktu zawieranego pomiędzy logopedą a rodzicem). Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w grupach 2-3 osobowych. Wtrudniejszych przypadkach, przy zaburzeniach złożonych zajęcia odbywają się indywidualnie. Trwają około 30 minut i przeznaczone są dla uczniów klas 1-3. |
Zajęcia logopedyczne odbywają się w formie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny oraz ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę. Powszechnie wiadomo, że terapia dziecka z wadą wymowy wymaga wielu żmudnych ćwiczeń, dlatego w czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne oraz programy multimedialne wspomagające terapię logopedyczną. Programy, które uatrakcyjniają i uprzyjemniają terapię,
a przede wszystkim zwiększają motywację dzieci do ćwiczeń. |
Praca logopedy wiąże się ze stałą współpracą z rodzicami dziecka, którzy codziennie wspomagają oddziaływania logopedyczne poprzez utrwalanie w domu zaleconych ćwiczeń. W każdym tygodniu jedna godzina przeznaczona jest na konsultacje z rodzicami. |
Systematyczność w terapii jest bardzo ważna i skuteczna, warunkuje osiągnięcie oczekiwanego efektu. Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny ma wpływ na procesy percepcyjne, w szczególności na naukę czytania i pisania. |
Tylko regularne uczęszczanie na terapię logopedyczną i codzienne ćwiczenia w domu będą skutkowały poprawą wymowy.
|
Opracowała:
Marta Piątek
Neurologopeda
Terapeuta Ręki
Ćwiczenia logopedyczne
- cwiczenia-logopedyczne
- Zestaw ćwiczen w terapii sz
- Zestaw ćwiczeń w terapii głoski Ż
- Zestaw ćwiczeń w terapii głoski r
- Ćwiczenia w terapii głoski cz
- Ćwiczenia – głoski syczące
- ćwiczenia – głoska r
- Ćwiczenia – głoski szumiące
Drodzy Państwo, zachęcam do kontaktu ze mną drogą mailową martadominek@interia.pl.
neurologopeda Marta Piątek
INFORMACJA LOGOPEDY w sprawie ZDALNEJ TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
Szanowni Rodzice,
w czasie ograniczenia funkcjonowania szkoły związanego z zagrożeniem epidemiologicznym, terapia logopedyczna prowadzona jest zdalnie. Ćwiczenia
z instrukcjami dotyczącymi ich wykonywania są przesyłane systematycznie pocztą elektroniczną. Uczniowie mogą łączyć się ze mną za pomocą telefonu i komunikatorów Messenger.
Wszelkie pytania i wątpliwości proszę kierować za pośrednictwem dziennika elektronicznego, poczty elektronicznej na adres mailowy martadominek@interia.pl
Możliwy jest również kontakt telefoniczny pod wcześniej udostępnionym Państwu numerem telefonu.
ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE:
Gimnastyka buzi i języka :
https://wordwall.net/pl/resource/910284/logopedia/%c4%87wiczenia-buzi-i-j%c4%99zyka1
https://wordwall.net/resource/1052423/gimnastyka-buzi
https://wordwall.net/pl/resource/910284/logopedia/%c4%87wiczenia-buzi-i-j%c4%99zyka1
Ćwiczenia pionizacji języka – jedne z najważniejszych ćwiczeń artykulacyjnych.
Ćwiczymy najlepiej codzienni , po ćwiczeniach oddechowych ok.5-10 minut
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
Ćwiczenia oddechowe:
głoska sz
https://wordwall.net/pl/resource/1060274/szumi%c4%85cy-labirynt
https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo
głoska ż
https://www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA
głoska cz
https://www.youtube.com/watch?v=gCyXm4WpE_w
głoska s
https://www.youtube.com/watch?v=JK98N3n_Yjo
głoska r
https://www.youtube.com/watch?v=aR75YM-nQgU
Marta Piątek
Logopeda