“Ekonomia dla dzieci” to autorska innowacja realizowana w klasie 2C w ciągu całego roku szkolnego 2019/2020 – zarówno na zajęciach w klasie, jak i na lekcjach on-line. Innowacja stawiała na pierwszym miejscu wiedzę z zakresu ekonomii, przedsiębiorczości, finansów.

Ekonomia dla dzieci – podsumowanie innowacji klasy 2C

“Ekonomia dla dzieci” to autorska innowacja realizowana w klasie 2C w ciągu całego roku szkolnego 2019/2020 – zarówno na zajęciach w klasie, jak i na lekcjach on-line. Innowacja stawiała na pierwszym miejscu wiedzę z zakresu ekonomii, przedsiębiorczości, finansów.

Dzieci dowiedziały się między innymi:

  • skąd wzięły się pieniądze,
  • jak je oszczędzać,
  • jak je rozsądnie wydawać,
  • co to jest wolontariat,
  • co oznacza, że ktoś jest bogaty, a ktoś biedny,
  • po co pracujemy i jak pracować efektywniej
  • co to jest pożyczka
  • co to jest kredyt
  • jak funkcjonuje bank
  • co to są oszczędności,
  • gdzie i jak oszczędzać pieniądze
  • jak być bardziej przedsiębiorczym, itp.

Dodatkowo podczas realizacji innowacji, wzięliśmy udział w 2 ogólnopolskich projektach:

  • „ABC ekonomii” – projekt Artura Czepczyńskiego mający za zadanie upowszechnianie edukacji ekonomicznej i finansowej wśród przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych.
  • „Przedsiębiorczość. Jak zrealizować pomysł? – projekt realizowany w ramach współpracy z Uniwersytetem Dzieci – realizując następujące tematy:- Dlaczego strach jest nam potrzebny?
    – Jak gimnastykować wyobraźnię?
    – Jak skutecznie działać w zespole?
    – Jak trenować myślenie?
    – Jakie są moje mocne i słabe strony?
    – Po co tworzyć plan?

Oprócz wiedzy innowacja kształtowała też właściwe postawy i wartości (szczególnie jeśli chodzi o zarządzanie pieniędzmi) oraz pomogła wprowadzić właściwe zasady w klasie dzięki metodzie behawioralnej.

Innowacja polegała na nauce przez zabawę. Klasa to firma. Na jej czele stał szef, a uczniowie byli pracownikami. Szef, w trakcie trwania innowacji, powoływał liderów grup, swoich zastępców, mógł również zwalniać ze stanowiska. Każdego dnia po lekcjach wypłacał swoim pracownikom pensję w formie punktów. Podczas realizacji innowacji wprowadziliśmy wirtualny bank, w którym dzieci przechowywały swoje wirtualne oszczędności. Mogły nimi dowolnie zarządzać i wydawać w każdej chwili dokonując zakupów w klasowym sklepiku stworzonym specjalnie na potrzeby innowacji i edukacji ekonomicznej dzieci.

Dzięki tym działaniom, uczniowie nauczyli się oszczędzać i szanować pieniądze, dowiedzieli się, jak działa bank i pożyczki, nabyli umiejętności zarządzania pieniędzmi, potrafią racjonalizować swoje wybory i zastanawiają się zanim wydadzą na coś pieniądze. Potrafią też świetnie współpracować w zespole, realizować wspólne cele oraz logicznie i kreatywnie myśleć.

Autor: Ewa Wiejak

 

 

Read More
Wiedzą już o tym uczniowie klasy IIB i IIC, którzy w roku szkolnym 2019/2020, we współpracy z Uniwersytetem Dzieci realizowali dodatkowy projekt edukacyjny rozwijający umiejętności społeczne.

Przedsiębiorczość. Jak zrealizować pomysł?

Wiedzą już o tym uczniowie klasy IIB i IIC, którzy w roku szkolnym 2019/2020, we współpracy z Uniwersytetem Dzieci realizowali dodatkowy projekt edukacyjny rozwijający umiejętności społeczne.

Dzięki dodatkowym zajęciom poznali swoje mocne i słabe strony oraz dowiedzieli się:

 

W opanowaniu  trudnych treści pomógł dzieciom Truskuś – mieszkaniec krainy Plantolandii. Bohater wprowadził dzieci w świat planowania i organizacji, opowiadając o swoich przygodach. Materiały prezentujące przygody Truskusia powstały w oparciu o motyw teatru Kamishibai – tradycyjnej japońskiej sztuki opowiadania historii za pomocą obrazków. W trakcie lekcji dzieci wspólnie planowały i realizowały wydarzenia projektowe. Poznały różne aspekty i etapy procesu dążenia do celu. Wzmocniły swoją kreatywność i rozwinęły samoświadomość. Ćwiczyły także  elastyczność, współpracę i empatię.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z realizacji projektu.

Autor: Liliana Dąbrowska

 

 

Read More