Ekonomia dla dzieci – podsumowanie innowacji klasy 2C
“Ekonomia dla dzieci” to autorska innowacja realizowana w klasie 2C w ciągu całego roku szkolnego 2019/2020 – zarówno na zajęciach w klasie, jak i na lekcjach on-line. Innowacja stawiała na pierwszym miejscu wiedzę z zakresu ekonomii, przedsiębiorczości, finansów.
Dzieci dowiedziały się między innymi:
- skąd wzięły się pieniądze,
- jak je oszczędzać,
- jak je rozsądnie wydawać,
- co to jest wolontariat,
- co oznacza, że ktoś jest bogaty, a ktoś biedny,
- po co pracujemy i jak pracować efektywniej
- co to jest pożyczka
- co to jest kredyt
- jak funkcjonuje bank
- co to są oszczędności,
- gdzie i jak oszczędzać pieniądze
- jak być bardziej przedsiębiorczym, itp.
Dodatkowo podczas realizacji innowacji, wzięliśmy udział w 2 ogólnopolskich projektach:
- „ABC ekonomii” – projekt Artura Czepczyńskiego mający za zadanie upowszechnianie edukacji ekonomicznej i finansowej wśród przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych.
- „Przedsiębiorczość. Jak zrealizować pomysł? – projekt realizowany w ramach współpracy z Uniwersytetem Dzieci – realizując następujące tematy:- Dlaczego strach jest nam potrzebny?
– Jak gimnastykować wyobraźnię?
– Jak skutecznie działać w zespole?
– Jak trenować myślenie?
– Jakie są moje mocne i słabe strony?
– Po co tworzyć plan?
Oprócz wiedzy innowacja kształtowała też właściwe postawy i wartości (szczególnie jeśli chodzi o zarządzanie pieniędzmi) oraz pomogła wprowadzić właściwe zasady w klasie dzięki metodzie behawioralnej.
Innowacja polegała na nauce przez zabawę. Klasa to firma. Na jej czele stał szef, a uczniowie byli pracownikami. Szef, w trakcie trwania innowacji, powoływał liderów grup, swoich zastępców, mógł również zwalniać ze stanowiska. Każdego dnia po lekcjach wypłacał swoim pracownikom pensję w formie punktów. Podczas realizacji innowacji wprowadziliśmy wirtualny bank, w którym dzieci przechowywały swoje wirtualne oszczędności. Mogły nimi dowolnie zarządzać i wydawać w każdej chwili dokonując zakupów w klasowym sklepiku stworzonym specjalnie na potrzeby innowacji i edukacji ekonomicznej dzieci.
Dzięki tym działaniom, uczniowie nauczyli się oszczędzać i szanować pieniądze, dowiedzieli się, jak działa bank i pożyczki, nabyli umiejętności zarządzania pieniędzmi, potrafią racjonalizować swoje wybory i zastanawiają się zanim wydadzą na coś pieniądze. Potrafią też świetnie współpracować w zespole, realizować wspólne cele oraz logicznie i kreatywnie myśleć.
Autor: Ewa Wiejak
Read More
Przedsiębiorczość. Jak zrealizować pomysł?
Wiedzą już o tym uczniowie klasy IIB i IIC, którzy w roku szkolnym 2019/2020, we współpracy z Uniwersytetem Dzieci realizowali dodatkowy projekt edukacyjny rozwijający umiejętności społeczne.
Dzięki dodatkowym zajęciom poznali swoje mocne i słabe strony oraz dowiedzieli się:
- Jak skutecznie działać w zespole?
- Po co tworzyć plan?
- Jak zaplanować wycieczkę?
- Jak trenować myślenie?
- Jak wspólnie zapracować na sukces?
W opanowaniu trudnych treści pomógł dzieciom Truskuś – mieszkaniec krainy Plantolandii. Bohater wprowadził dzieci w świat planowania i organizacji, opowiadając o swoich przygodach. Materiały prezentujące przygody Truskusia powstały w oparciu o motyw teatru Kamishibai – tradycyjnej japońskiej sztuki opowiadania historii za pomocą obrazków. W trakcie lekcji dzieci wspólnie planowały i realizowały wydarzenia projektowe. Poznały różne aspekty i etapy procesu dążenia do celu. Wzmocniły swoją kreatywność i rozwinęły samoświadomość. Ćwiczyły także elastyczność, współpracę i empatię.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z realizacji projektu.
Autor: Liliana Dąbrowska
Read More