* Ilona Jałocha – psycholog, tel. 81 458 65 86

* Marta Piątek – logopeda, pedagog, tel. 81 458 65 90

 

                      Ilona Jałocha          Marta Piątek
Pon.                 7:30 – 15:00             7:30 – 14:00

Wt.                  7:30 – 14:30             7:30 – 14:00

Śr.                    7:30 – 14:30             7:30 – 14:00

Czw.               10:30 – 15:30            7:30 – 14:00

Pt.                   7:30 – 14:00             7:00 – 14:00

Od momentu kiedy siedzimy w domu, bardzo wielu z nas ma pewną obawę (poza obawą o życie i zdrowie). To obawa o wagę- jemy więcej, dogadzamy sobie, zajadamy stres. Dotyczy to zarówno dorosłych jak i dzieci. Z badań wynika, że dzieci tyją najwięcej podczas wakacji, czyli wtedy gdy nie ma limitu na lody, nie ma […]
Otyłość w czasie pandemii

Od momentu kiedy siedzimy w domu, bardzo wielu z nas ma pewną obawę (poza obawą o życie i zdrowie). To obawa o wagę- jemy więcej, dogadzamy sobie, zajadamy stres. Dotyczy to zarówno dorosłych jak i dzieci. Z badań wynika, że dzieci tyją najwięcej podczas wakacji, czyli wtedy gdy nie ma limitu na lody, nie ma lekcji wychowania fizycznego ani przymusowego wstawania z łóżka, by pójść do szkoły. Taką sytuację  mamy właśnie teraz: ograniczone możliwości aktywności fizycznej, duża ilość czasu spędzana przed komputerem, telewizorem i złe nawyki żywieniowe sprawiają, że wiele osób przybiera na wadze.  Z opublikowanych w 2019 r. badań wynika, że 124 miliony dzieci i nastolatków na całym świecie ma problem z otyłością. W Polsce problem nadwagi i otyłości dotyczy około 10% małych dzieci, 30% dzieci w wieku wczesnoszkolnym i niemal 22% młodzieży do 15 roku życia. Nadwaga i otyłość bezpośrednio przekładają się na stan naszego zdrowia- cukrzyca, wady postawy, choroby serca. Co możemy zrobić, aby po zakończeniu pandemii nie okazało się, że nasze dziecko ma nadprogramowe kilogramy i zagrożone jest otyłością?

Podstawą profilaktyki nadwagi i otyłości jest zbilansowana dieta. Często tłumaczymy, że dziecko nie lubi warzyw, nie smakują mu przygotowane przez nas posiłki. Rozwiązaniem tego problemu może być zaangażowanie dziecka w planowanie posiłków i wspólne przygotowanie ich (dodatkowo może to być świetna zabawa dla całej rodziny).Wspólne planowanie posiłków ułatwi nam dorosłym robienie zakupów oraz pomoże uniknąć argumentów z gatunku „tego nie zjem”, „tego nie lubię”. Jeśli dziecko brało udział w układaniu menu, będzie czuło się zaangażowane, a nie zmuszane do jedzenia. W tygodniowym menu warto uwzględnić raz w tygodniu dania lub przekąski ekstra, które będą może trochę mniej zdrowe, ale przyniosą dużą przyjemność jak np. domowa pizza, zapiekanki, tortilla, nuggetsy. Jeśli ustalimy z dzieckiem, że je różnorodne obiady i nie unika warzyw, a raz w tygodniu serwujemy coś ekstra, to poprawi nastawienie dziecka do jedzenia.

Domowa izolacja znacząco wpływa na to, na co mamy ochotę. Dzieci nierzadko potrzebują przekąsek, jedzenie jest ciągle pod ręką i czują potrzebę sięgania po nie. Warto wiedzieć, że mamy dwa rodzaje głodu: głód fizjologiczny, który pojawia  się na skutek „pustego żołądka” na ok. 3-4 h po ostatnim posiłku i sygnalizuje nam potrzebę dostarczenia pożywienia, oraz głód emocjonalny związany ze stresem, napięciem, zdenerwowaniem, ale także nudą. Bardzo  ważne jest, by wspólnie z dzieckiem ustalić godziny głównych posiłków i przekąsek. Powinno to pomóc uniknąć głodu emocjonalnego, podczas którego wpadają w ręce najmniej zdrowe produkty. Dziecko szkolne powinno jeść 4-5 posiłków w ciągu dnia, 3 główne i 1-2 przekąski. Wszystko zależy od tego, jak długi jest jego dzień. U dzieci, które wstają obecnie znacznie później, sprawdzi się opcja z czterema posiłkami.

Na pewno w ramach przekąski pojawia się pomysł zjedzenia czegoś słodkiego i jest to zupełne naturalne. Najważniejsze, by nie wybierać kupowanych batonów, kiepskiej jakości czekolad czy innych słodkich wyrobów. Raz na tydzień możemy wspólnie upiec małą porcję domowych ciasteczek, warto wówczas dodać do wypieków pestki, orzechy, siemię lniane by poza słodkością wnosiły do naszej diety coś jeszcze. W kategorii „słodka przekąska” mieści się także owocowy koktajl z mrożonych truskawek, malin, bananów, domowy kisiel na soku owocowym, budyń waniliowy z musem z malin czy jogurt z owoców i prażonych orzechów.

Nie tylko przemyślane posiłki pomogą nam i naszym dzieciom utrzymać masę ciała sprzed pandemii. Potrzebny będzie także ruch. Młody organizm potrzebuje ruchu, gdyż sprzyja on mineralizacji kości, zwiększając ich masę, twardość i sztywność. Uaktywnia także układ oddechowy, dziecko podczas wysiłku oddycha głębiej i szybciej, dzięki czemu wzrasta pojemność życiowa płuc i ilość przyswajanego tlenu, który później dociera do wszystkich narządów. Po umiarkowanej aktywności fizycznej dziecko czuje się lepiej, wydzielają się endorfiny, które dają szczęście. Poza tym endorfiny pomagają wyciszyć emocje, uspokoić stres i napięcie. Kiedy nie możemy wyjść na dwór pobiegać, pojeździć na rowerze czy pójść na spacer, warto włączyć wspólne rodzinne ćwiczenia w domu. Najlepiej krótkie (15-, 20-minutowe), ale 2 razy dziennie. Niech będą zabawą, a nie przymusem. Można ustalić, że poranny rozruch prowadzą dzieci, a wieczorny dorośli. Ruch pomoże również dzieciom, które w domowej izolacji apetyt straciły.

Psycholog Ilona Jałocha

Kilka wskazówek dla wszystkich- Jak się uczyć?

Każdy z nas ma sześć wiernych sług, którym zawdzięcza swoją wiedzę. Nazywają się oni:

Kto, Kiedy, Dlaczego, Co, Jak, Gdzie.

KTO się będzie uczył ? Ja !

DLACZEGO ? Bo to ważne dla mojej przyszłości.

KIEDY ? Codziennie po troszeczku. Jeżeli przez kilka dni nic nie robimy, materiał się spiętrza, trzeba sporo nadrabiać i to wszystko staje się nieprzyjemne.

Trzeba sobie tak zorganizować czas, aby zrobić wszystko związane ze szkołą i żeby został jeszcze czas na inne zajęcia.

GDZIE ? Gdzie chcesz, gdzie ci wygodnie, gdzie najlepiej się skupisz.

CZEGO się uczyć ? Lepiej określać sobie, co się chce osiągnąć niż wyznaczać czas, jaki się poświęci danemu przedmiotowi. Dobrze jest przeplatać mniej interesujące przedmioty z tymi, które nas interesują.

Nie wolno zaniedbywać przedmiotu, który uważamy za nudny i męczący ! Zaniedbywanie podstawowych przedmiotów może się odbić na innych, przy których wymagane są te umiejętności.

JAK się uczyć ? Wyrabiać w sobie samodyscyplinę i robić we właściwym czasie to, co się musi zrobić.

Starać się podchodzić do nauki z ochotą, poświęcać nauce wystarczająco dużo czasu, ale nigdy tyle, by stała się nudnym obowiązkiem. Ucząc się dłużej robić przerwy.

Ucz się ze zrozumieniem. Najlepiej powtarzaj przeczytany materiał własnymi słowami.

Najłatwiej zapamiętujemy początek i koniec jakiegoś materiału, najtrudniej środek.

Bardzo ważne jest planowanie nauki: jakie mam jutro lekcje? Co mam zadane z tych przedmiotów? Co jeszcze mam na jutro przygotować? 

UCZ SIĘ SYSTEMATYCZNIE, NIE ODKŁADAJ PRACY.

CODZIENNE, SYSTEMATYCZNE POWTÓRKI SĄ SKUTECZNIEJSZE

NIŻ KILKUGODZINNA NAUKA NA DZIEŃ PRZED KLASÓWKĄ.

 

Prace domowe, zadania zaliczeniowe 

  • Na początek łatwe zadania, potem trudniejsze ćwiczenia, na koniec zostawiamy najprostsze prace.
  • Dobrze jest powtarzać w domu materiał z lekcji jak najszybciej po ich zakończeniu – warto odrabiać wszystkie lekcje tego samego dnia, którego były one zadane (aż 80 % zapominamy podczas pierwszych 24 godzin).
  • W miarę możliwości należy przerabiać kolejno po sobie przedmioty jak najmniej podobne do siebie.

Aby ułatwić naukę zdalną, przesyłam przykładowy notatnik, który pomoże usystematyzować Waszą pracę w domu.

tabela

Marta Piątek

pedagog szkolny

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – na znak solidarności z osobami z autyzmem wiele budynków w Polsce i na świecie będzie podświetlanych na niebiesko, wiele osób ubiera się na niebiesko, organizowane są marsze z niebieskimi transparentami. Światowy Dzień Świadomości Autyzmu został ustanowiony w 2007 r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z inicjatywy Kataru, by zwrócić […]
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – na znak solidarności z osobami z autyzmem wiele budynków w Polsce i na świecie będzie podświetlanych na niebiesko, wiele osób ubiera się na niebiesko, organizowane są marsze z niebieskimi transparentami.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu został ustanowiony w 2007 r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z inicjatywy Kataru, by zwrócić uwagę na dyskryminację i izolację ludzi dotkniętych autyzmem i ich najbliżsi.

Obchody Dnia są również okazją do globalnego politycznego zaangażowania i bardziej efektywnej współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie. Podstawowe założenia obejmują zwiększenie potencjału zaspokajania szczególnych potrzeb osób dotkniętych autyzmem, umożliwienie rozwijania indywidualnych talentów oraz poprawę dostępu do usług opiekuńczych i pomocowych dla społeczności osób dotkniętych autyzmem.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w naszym kraju żyje nas, osób z autyzmem, 400 tysięcy.

Autyzm to odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka, objawiający się różnicami w sposobie komunikacji, nawiązywania relacji, wyrażania emocji, uczenia się oraz różnorodnym schematem zachowań. Każda osoba jest indywidualnością, nie ma dwóch takich samych osób z autyzmem.

Autyzm towarzyszy osobie przez całe życie, jednak dzięki odpowiedniej opiece i właściwie dobranej terapii można w znaczącym stopniu poprawić jej funkcjonowanie. Im wcześniejsza diagnoza i idąca za nią indywidualna terapia, tym większa szansa na poprawienie jakości życia osób z autyzmem i ich rodzin.

Autyzm jest wśród nas. Wystarczy go poznać. Wystarczy zrozumieć, aby zmienić świat osób z autyzmem na lepszy.

A WIĘC ZAPAL SIĘ NA NIEBIESKO DLA AUTYZMU I OTWÓRZ SIĘ NA POTRZEBY OSÓB ZE SPEKTRUM J

Ilona Jałocha

psycholog

Przymusowy pobyt w domu i wiadomości ze świata budzą niepokój zarówno w nas dorosłych, jak i w dzieciach. Poza zorganizowaniem dzieciom ciekawych zajęć w domu, zdalna nauką, powinniśmy zadbać o ich emocje i poczucie bezpieczeństwa, pomóc im zrozumieć całą tę sytuację. Co pomoże poradzić sobie z emocjami – dzieci i własnymi? Poniżej kilka linków do […]
Dzieci też martwią się epidemią – jak z nimi rozmawiać i wspierać

Przymusowy pobyt w domu i wiadomości ze świata budzą niepokój zarówno w nas dorosłych, jak i w dzieciach. Poza zorganizowaniem dzieciom ciekawych zajęć w domu, zdalna nauką, powinniśmy zadbać o ich emocje i poczucie bezpieczeństwa, pomóc im zrozumieć całą tę sytuację. Co pomoże poradzić sobie z emocjami – dzieci i własnymi? Poniżej kilka linków do artykułów w których znajdziemy kilka wskazówek jak sobie radzić w obecnej sytuacji. Zachęcamy Rodziców do skorzystania.

https://kurierlubelski.pl/koronawirus-w-dzieciecym-swiecie-jak-rozmawiac-o-epidemii-z-najmlodszymi/ar/c1-14873109

http://www.doktorekradzi.pl/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-koronawirusie-i-obecnej-sytuacji/

https://dziennikbaltycki.pl/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-koronawirusie-strach-zwiazany-z-epidemia-wymaga-od-rodzicow-szczegolnego-zaopiekowania-sie-swoimi/ar/c14-14855033

Ilona Jałocha

psycholog

Drodzy Rodzice! Od 12 marca br. funkcjonowanie jednostek systemu oświaty zostało czasowo ograniczone. Oznacza to, że w tym okresie edukacja uczniów odbywa się zdalnie. Mając na uwadze ten czas, przesyłamy Państwu w załączeniu poniżej Poradnik dla Rodziców: Jak pomóc dziecku w nauce, jak motywować i wspierać w procesie edukacji oraz jak zadbać o bezpieczeństwo uczniów […]
Komunikat

Drodzy Rodzice!

Od 12 marca br. funkcjonowanie jednostek systemu oświaty zostało czasowo ograniczone. Oznacza to, że w tym okresie edukacja uczniów odbywa się zdalnie. Mając na uwadze ten czas, przesyłamy Państwu w załączeniu poniżej

Poradnik dla Rodziców: Jak pomóc dziecku w nauce, jak motywować i wspierać
w procesie edukacji oraz jak zadbać o bezpieczeństwo uczniów w sieci? (pobierz PORADNIK DLA RODZICÓW)

Pedagog i psycholog szkolny pozostają do Państwa dyspozycji.

Zachęcamy do kontaktu przez dziennik elektroniczny.

BEZPIECZEŃSTWO W SIECI

https://akademia.nask.pl/pliki/2-jak-zapewnic-dzieciom-bezpieczenstwo-w-internecie-poradnik-dla-rodzicow.pdf

https://www.saferinternet.pl/menu/materialy-edukacyjne/materialy-multimedialne/owce-w-sieci.html

https://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne/poradniki-i-broszury/0.html

https://www.ore.edu.pl/2015/03/bezpieczenstwo-w-sieci/